6 rzeczy, które warto wiedzieć na temat węglowodanów

Dieta

Zarówno dbając o linię, jak i prowadząc aktywny tryb życia, powinniśmy polegać na zbilansowanej i zdrowej diecie, która będzie towarzyszyć nam każdego dnia. Jednym z najważniejszych elementów diety są węglowodany – wielu z nas (nawet najbardziej aktywnych) nie wie jednak, co w rzeczywistości kryje się za tym pojęciem.

 

Węglowodany – co to właściwie oznacza?

Wodór, tlen i atomy węgla – to trzy elementy, które składają się na organiczne związki chemiczne, zwane węglowodanami. Większość z nich ma pochodzenie roślinne i jest efektem fotosyntezy. Często słyszymy pojęcie „dobre węglowodany” – ma to ścisły związek z ich wpływem na nasz organizm. Trzeba jednak pamiętać, że większość węglowodanów jest dla nas dobra. Wszystko zależy od tego kiedy z nich korzystamy. Węglowodany są sprzymierzeńcem aktywności fizycznej, pomagają utrzymać prawidłową temperaturę ciała i mają wpływ na niemal wszystkie nasze organy wewnętrzne. Tłuszcz pali się w ogniu węglowodanów dlatego pamiętajmy, że są one również bardzo istotne podczas redukcji tkanki tłuszczowej (nie należy całkowicie z nich rezygnować). Część węglowodanów przyswajalna jest poprzez krwioobieg, pozostałe natomiast (węglowodany nieprzyswajalne) stanowią błonnik.

 

Węglowodany – podział, który warto znać

Węglowodany dzielimy na proste i złożone. W pożywieniu dzieli się je na polisacharydy i monosacharydy (podział tworzony jest na podstawie ilości cukrowych jednostek w danej cząstce). Do podziału węglowodanów dodać można również oligosacharydy (dwucukry).  Warto wiedzieć, jakie rodzaje węglowodanów wchodzą w skład danych produktów spożywczych, szczególnie, gdy staramy się odżywiać według zbilansowanej diety.

 

Węglowodany proste

Cukry proste, monosacharydy lub jednocukrowce to:

  1. galaktoza (obecna między innymi w laktozie),
  2. fruktoza (obecna w owocach i miodzie)
  3. glukoza (obecna między innymi w produktach roślinnych, owocach i sokach z owoców).

 

Do dwucukrów należą disacharydy i oligosacharydy, np.:

  1. maltoza (obecna w wypiekach),
  2. laktoza (obecna w produktach mlecznych)
  3. sacharoza (połączenie glukozy i fruktozy, które znajdują się w naszych cukierniczkach).

 

Węglowodany złożone

Do węglowodanów złożonych zaliczamy wielocukry (glikogen oraz skrobia). Ciężkostrawną skrobię znaleźć możemy między innymi w ziemniakach, a produkty, które ją zawierają powinniśmy przed spożyciem poddać obróbce termicznej. Glikogen obecny jest najczęściej w wątrobie oraz naszych mięśniach (jest to nasze paliwo do wykonania pracy na treningu). Do wielocukrów należy również błonnik pokarmowy.

 

Węglowodany a odchudzanie

Obecność węglowodanów w diecie jest wskazana w racjonalnych ilościach. Ich nadmiar może bowiem prowadzić do otyłości lub chorób takich jak cukrzyca. Prawidłowo zbilansowana dieta powinna zawierać węglowodany o niskim i średnim indeksie glikemicznym oraz węglowodany złożone. Warto jednak pamiętać, że węglowodany proste również są nam potrzebne dlatego nie należy z nich całkowicie rezygnować.

Cukry (potoczna nazwa węglowodanów), które są nam najmniej potrzebne i które należy unikać to cukry pochodzenia przemysłowego takie jak syrop glukozowo – fruktozowy, sacharoza, cukier trzcinowy czy słodziki. Te cukry znajdziemy przede wszystkim w takich produktach jak ciasta, ciastka, soki owocowe, napoje, cola, czekolady, batony, lody. Od razu można zauważyć jakie produkty nie powinny znajdować się w diecie nastawionej na zdrowe odżywianie czy redukcję tkanki tłuszczowej.

Wskazane w diecie węglowodowany to warzywa, owoce, produkty roślinne z pełnego przemiału, takie jak ryż czy makarony (unikamy oczyszczonej pszenicy, która znajduje się w białym makaronie, białym chlebie czy bułkach). Świadomy wybór produktów zawierających węglowodany będzie stanowił doskonałe uzupełnienie diety, nie przeszkadzając nam w zmniejszaniu obwodu ciała.

 

Drogocenne węglowodany

Węglowodany sprawiają, że czujemy się syto, a nasze poczucie głodu maleje. Między innymi z tego powodu ich obecność w diecie odchudzającej jest wskazana. Ponadto, węglowodany regulują poziom insuliny we krwi, poprawiają perystaltykę jelit i wpływają korzystnie na metabolizm. Są one również niezwykle ważne w przypadku diet osób aktywnie uprawiających sport. Eliminacja węglowodanów to bardzo częsty błąd popełniany przez sportowców – podczas gdy ich obecność w diecie może w znacznym stopniu poprawić efekty naszych działań. Właśnie dlatego układając dietę pamiętajmy, by nie pomijać węglowodanów, które mylnie traktowane są jako wrogowie zdrowia.

Udostępnij
oceń artykuł

wróć do listy wpisów

Poznaj mnie lepiej