Wodę zaliczamy do niezbędnych składników codziennej diety, ze względu na to, iż zapotrzebowanie na nią jest zdecydowanie większe od możliwości jej wytworzenia. Zawartość wody w organizmie wynosi ok. 60% u osób dorosłych oraz 50% u osób starszych, więc by nasze ciało i umysł funkcjonowały w pełni sił, powinniśmy utrzymywać minimalny próg nawodnienia na tym właśnie poziomie. Kiedy jesteśmy odwodnieni, nasz organizm daje o tym znać – bardzo często jednak ignorujemy podstawowe objawy niewystarczającego nawodnienia.

Woda – nasz naturalny sojusznik

Woda jest niezbędnym elementem życia każdego człowieka. Stanowi około 60% masy naszego ciała i wpływa na prawidłową pracę całego organizmu – od trawienia, spożywania, poprzez wzrok, mózg, rdzeń kręgowy, pracę stawów i osiągi wytrzymałościowo-siłowe na treningu. Wodę spożywamy zarówno w płynach, jak i w pokarmach (warzywa i owoce w około 90% składają się z wody).

Jaka jest rola wody w organizmie? Usuwa toksyny i substancje szkodliwe, ma działanie antyoksydacyjne, pomaga utrzymywać stałą temperaturę naszego ciała.

Dlaczego warto pić wodę?

– Nasz układ trawienny zacznie funkcjonować prawidłowo
– Forma fizyczna ulegnie znacznej poprawie
– Ciało zachowa zdrowy i młody wygląd
– Z organizmu usunięte zostaną toksyny, a przemiana materii zostanie przyspieszona
– Z większą łatwością pozbędziemy się zbędnych kilogramów, ze względu na przyspieszenie metabolizmu
– To właśnie z wodą (a nie z jedzeniem) dostarczamy najwięcej minerałów takich jak sód, potas czy magnez
– Prawidłowa gospodarka elektrolitowa to podstawa zdrowej, zregenerowanej i szczupłej sylwetki

Prawidłowe nawodnienie organizmu

Nawadnianie organizmu powinno przekuć się w nasz nawyk. Picie wody ma wpływ na wygląd naszej skóry, szczupłą sylwetkę, samopoczucie i zdrowie całego organizmu. Prawidłowe nawodnienie oznacza, że płyny powinniśmy uzupełniać na bieżąco w ciągu każdego dnia. Ilość wody powinna być dostosowana do naszej masy ciała, temperatury otoczenia, częstotliwości i ilości naszej aktywności fizycznej oraz ogólnego stanu naszego zdrowia.

Zapotrzebowanie na nawodnienie zwiększa się w upalne dni i podczas treningów. Na neutralnym poziomie zaleca się, by osoby dorosłe piły około 2 litrów wody dziennie, jest to jednak kwestia, która zależy od wielu różnych czynników. Na ilość wody jaką powinniśmy przyjmować składa się między innymi aktywność fizyczna i jej rodzaj oraz ilość przyjmowanych kalorii. Moim ulubionym przelicznikiem jest 1ml na 1Kcal. Oznacza to, że jeśli spożywam 2500 Kcal to powinienem pić 2,5 litra wody. Ma on jednak swoje minusy. Po pierwsze musimy wiedzieć ile kalorii spożywamy oraz nie uwzględnia dni treningowych (wtedy dodaję sobie jeszcze 0,5 litra wody do dziennej puli).

Kolejnym przelicznikiem będzie 30 ml płynu na każdy kilogram masy ciała (nie sprawdzi się u osób z bardzo dużą ilością tkanki tłuszczowej).

Sportowcy, kobiety w ciąży i karmiące piersią powinni przyjmować większą ilość płynów.

W utrzymaniu prawidłowego nawodnienia organizmu najlepiej pomoże nam woda mineralna (warto regularnie wypijać wodę średnio i wysoko mineralizowaną), soki z warzyw, wywary z ziół i herbata zielona. Powinniśmy unikać napojów słodzonych i gazowanych.

Nawadnianie organizmu podczas wysiłku

Osoby aktywne fizycznie powinny spożywać pół litra wody na każde 30 minut ćwiczeń. W przypadku dłuższego wysiłku (biegi długodystansowe, przygotowanie do triathlonu czy dwugodzinne treningi siłowe) można wesprzeć się wodą z dodatkiem węglowodanów, czy w przypadku biegów długodystansowych żelami energetycznymi.

Nawodnienie organizmu – sposoby

Jakie są najlepsze sposoby na nawodnienie organizmu, szczególnie wtedy, gdy zapominamy regularnie pić wodę? Możemy skorzystać ze specjalnych aplikacji, które przypominają o sięganiu po kolejne szklanki wody w ciągu dnia (zwykły budzik ustawiony co godzinę również się nada). Możemy też pić wodę z mniejszych butelek i w ten sposób „wydzielać” sobie jej ilość. Nie zapominajmy również o uzupełnianiu wody poprzez posiłki – surowe owoce i warzywa o wysokiej zawartości wody również pomogą nam zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu.