Ćwiczenia i zdrowy tryb życia to kluczowe elementy, prowadzące do samoakceptacji. Dzieje się tak dlatego, że dzięki nim czujemy się lepiej we własnym ciele. Prezencja fizyczna towarzyszy nam na co dzień – nic więc dziwnego, że chcemy wyglądać atrakcyjnie i być pewni siebie. Aby regularnie uprawiać sport, bardzo często potrzebna jest jednak odpowiednia motywacja. Co zrobić, by nie spocząć na laurach i regularnie ćwiczyć?

Brak motywacji do ćwiczeń

Najgorzej jest zacząć. Zmotywowanie się do pierwszych ćwiczeń jest najważniejsze – szczególnie, gdy z jakiegoś powodu przez dłuższy czas pozostawało się biernym. Zwykle przychodzi jednak moment, w którym uświadamiamy sobie potrzebę zmiany – czy to z powodu wyglądu, czy ze względu na stan zdrowia lub złe samopoczucie.

Pierwszą motywacją może być więc cel, który sobie postawimy – „Chcę wyglądać lepiej”, „Chcę czuć się lepiej”, „Chcę schudnąć X kg” itp.. Brak motywacji do ćwiczeń może stanowić dużą przeszkodę, lecz gdy pokonamy pierwszą z nich, będzie nam znacznie łatwiej zacząć ćwiczyć regularnie.

Jak zmotywować się do ćwiczeń?

Istnieją różne sposoby na to, by skutecznie zmotywować się do ćwiczeń i nie porzucić aktywności fizycznej – zwłaszcza, gdy widzimy już pierwsze efekty pracy. Jak zmotywować się do ćwiczeń, gdy nasz zapał zaczyna opadać?

1. Zdefiniuj swój cel i mierz efekty

Jeśli Twoim celem jest zrzucenie zbędnych kilogramów, mierz swoje efekty tydzień po tygodniu lub po określonym czasie (np. po miesiącu). Jeśli stawanie na wadze Cię demotywuje, niech miernikiem będzie np. sukienka lub garnitur, w którym chcesz dobrze wyglądać. Warto również dokumentować swój progres zdjęciami – widząc namacalne efekty swojej pracy i porównując pierwsze zdjęcie z aktualnym. Motywacja do dalszych ćwiczeń automatycznie powinna wzrosnąć. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule Ważenie, czy mierzenie obwodów – jak lepiej sprawdzić efekty diety i planu treningowego?

2. Ćwicz w towarzystwie

Ćwicząc wraz z bliską osobą, motywujemy się wzajemnie. Łatwiej jest nam wtedy zmotywować się do wyjścia na siłownię, a wiele aktywności staje się ciekawszych. Wspólna jazda na rowerze, rolkach, czy bieganie często stają się o wiele przyjemniejsze, gdy ćwiczymy w parach. Innymi słowy – spotykasz się z kumplem i przy okazji robisz trening.

3. Skorzystaj z pomocy trenera personalnego

Brak motywacji do ćwiczeń skutecznie może pomóc zwalczyć nam trener personalny. Ten nie tylko ułoży odpowiedni plan treningowy i dopilnuje, by wykonywane przez nas ćwiczenia były prawidłowe, ale także będzie stanowił źródło niewyczerpanej motywacji.

Dobry trener pomoże nam również w doborze odpowiedniej diety, która dopełni plan treningowy i sprawi, że zobaczymy satysfakcjonujące nas efekty jeszcze szybciej. Jeśli nie wiesz jak wybrać dobrego trenera, to pisałem o tym w artykule Jak wybrać odpowiedniego trenera personalnego?

4. Planuj swoje treningi

Dobrze rozplanowany trening pozwoli nam na pracę całego ciała. Dostosowana do naszych możliwości ilość obwodów, czy pojedynczych serii ćwiczeń może ulegać zmianie – w zależności od naszego postępu.

5. Urozmaicaj ćwiczenia

Staraj się, by treningi były urozmaicone. Nie powtarzaj dokładnie tych samych ćwiczeń za każdym razem. Układaj kilka różnych zestawów, które sprawią, że do treningu nie wkradnie się rutyna. Jeśli motywują Cię ciężary oraz zwiększanie siły to proponuję notować obciążenie z każdej jednostki treningowej. Po dwóch miesiącach będziesz w szoku – gwarantuję.

6. Rywalizuj

Ćwicząc ze znajomymi lub używając aplikacji mierzących efekty swoich działań, możesz brać udział w rywalizacjach. Jest to jeden z najbardziej motywujących sposobów na regularne uprawianie aktywności fizycznej. Rywalizując, możecie wzajemnie się nagradzać i wyznaczać nowe cele.

Najlepsza motywacja do ćwiczeń

Jaka jest najlepsza motywacja do ćwiczeń? Nie istnieje chyba jeden sposób, który w sposób uniwersalny byłby najlepszy dla każdego. Niemniej jednak każdy z nas ma przynajmniej jeden sposób, który sprawia, że ćwiczy się nam łatwiej, chętniej i przyjemniej. Jedno jest pewne – wszyscy możemy znaleźć odpowiednią motywację do ćwiczeń – wystarczy tylko odrobina chęci.